Zadbaj o kręgosłup dziecka i wspieraj prawidłowy rozwój

Zdrowie


Zadbaj o kręgosłup dziecka i wspieraj prawidłowy rozwój

Gdy nasze dziecko idzie do szkoły jego życie zmienia się diametralnie. Nie tylko pod względem emocjonalnym, ale także fizycznym. Nosi na plecach ciężki tornister, długo siedzi w ławce, a w domu odrabia lekcje, także przy biurku. Zaczyna spędzać więcej czasu w pozycji siedzącej. A jak wiadomo, dzieci nie zwracają uwagi na postawę podczas siedzenia. Wyginają się, garbią, pokładają na ławkach. To wszystko źle wpływa na ich kręgosłup. Jednak możemy uchronić dziecko przed wadami kręgosłupa. Wystarczy trzymać się paru zasad:

Obserwacja dziecka i odpowiednia reakcja

W okresie wczesnoszkolnym bilanse dzieci są wykonywane w dość dużych odstępach czasowych, dlatego sami powinniśmy obserwować nasze dzieci, po to by wykryć wady jak najwcześniej.  Starajmy się raz na kwartał sprawdzać postawę dziecka, a jeżeli zauważmy cokolwiek co Nas zaniepokoi, umówmy się na wizytę do specjalisty.

 A co powinno Nas zmartwić?

- Odchylenie kręgosłupa od linii prostej - na wyprostowanej sylwetce lub schylonej. Pod skórą widoczne są wyrostki kolczyste kręgów, tworzące prostą linię przebiegającą pośrodku pleców. Przeciągnij palcem wzdłuż tej linii, jeśli zauważysz jakiekolwiek odchylenie, może to świadczyć o skrzywieniu kręgosłupa

- Odstawienie łopatek – sprawdźmy czy jedna łopatka nie jest bardziej uniesiona, wystająca lub opuszczona względem drugiej

- Talia – „Trójkąty talii” powinny być równe po obu stronach

- Ustaw dziecko bokiem. Sprawdź, czy nie ma nadmiernego pochylenia głowy do przodu, zaokrąglonych pleców, czy zbyt wystającego brzucha.

- Gdy dziecko pochyli się swobodnie do przodu przy wyprostowanych kolanach, sprawdź, stojąc za dzieckiem, czy nie ma różnicy w wysokości między prawą a lewą stroną ciała

- Oglądając odciski stóp na piasku lub mokrych stóp na podłodze, możesz w prosty sposób zauważyć symptomy nieprawidłowości w wysklepieniu stóp. Jeśli cokolwiek Was zaniepokoi, koniecznie udajcie się z dzieckiem do ortopedy lub lekarza rehabilitacji ruchowej.

Każda deformacja kręgosłupa może pociągnąć za sobą poważne konsekwencje. Nie ogranicza się to jedynie do kości. Nienaturalne ułożenie kręgów wpływa na narządy wewnętrzne.

O czym każdy rodzic powinien pamiętać ?

By dziecko miało prawidłowa postawę ciała powinno rozwijać mięśnie posturalne kręgosłupa oraz edukować się w tej kwestii.

- Pokazuj dziecku jaka jest odpowiednia postawa podczas biegania, stania czy siedzenia

- Poprawiaj i przypominaj, starym i sprawdzonym sposobem jest zakup tzw. „ pajączka”, który jak tylko dziecko będzie się garbić zacznie dźwiękiem reagować na nieprawidłową pozycję.

- Małym dzieciom (samodzielnie siedzącym) nie pozwalaj podczas siedzenia, by jego nóżki ułożone były w literę „W”

- Stawiaj na aktywność, piłka z kolegami, bieganie, rower, rolki. Gdy tylko macie czas spędzajcie go aktywnie. Podczas uprawiania sportu rozbudowuje się tkanka mięśniowa, która jest niezwykle ważna w utrzymaniu prawidłowej postawy.

- Świetną formą aktywności jest pływanie. Wymusza prawidłową postawę a dodatkowo relaksuje i usuwa napięcie z mięśni.

- Obuwie - powinniśmy dbać o stopy naszych pociech od pierwszej chwili ich życia. Dobre buty zapewniają prawidłowy rozwój i funkcjonowanie stóp. Najmniejsza nieprawidłowość często prowadzić do chorobliwych zmian w stawach kolanowych, biodrowych oraz w samym kręgosłupie.

Dzieci bardzo często nieświadomie starają się przeciwdziałać pozostawaniu w długotrwałym bezruchu. Podczas lekcji w szkole, odrabiania prac domowych lub w trakcie innych, „statycznych” czynności rekompensują sobie siedzącą pozycję różnymi delikatnymi ruchami ciała (np. pochylaniem się czy kołysaniem). W pewnych sytuacjach ta naturalna ochrona zostaje jednak „wyłączona”. Pozostanie w bezruchu przez 5 czy 10 minut prowadzi do napięcia mięśni , a w efekcie – późniejszego bólu kręgosłupa.

Odciążaj kręgosłup

Według ekspertów waga plecaka nie powinna przekraczać 20% masy ciała danej osoby. Jest to jednak górna granica, ciągłe noszenie takiego ciężaru może przyczyniać się do wad kręgosłupa. Najlepszą zalecaną proporcją, która nie wypływa negatywnie na postawę to 10% masy ciała.

- Jeżeli masz taką możliwość zostawiaj niektóre podręczniki w szkolnej szafce

- Postaraj się by dziecko nosiło TYLKO to co jest mu potrzebne

- Plecak zawsze musi być noszony na dwóch ramionach!

- Zwracajmy na zdrowe nawyki żywieniowe, nie dopuszczajmy do nadwagi

- Kupując plecak dla dziecka, warto zwrócić uwagę na takie elementy, jak pas na biodra czy odpowiednie wyprofilowanie tylnej ściany tornistra (odpowiadające zakrzywieniom kręgosłupa). Istotna jest również waga samego plecaka, by jak najmniej obciążać kręgosłup ucznia.

- Zwróć także uwagę na dobrze dobrane biurko i fotel. Najlepiej by miał możliwość regulacji wysokości, oparcia, a biurko miało możliwość przechylenia blatu. Dobrze jest zainwestować w to wyposażenie nieco więcej pieniędzy, by Twoje dziecko cieszyło się wygodą i zdrowiem.